Ce este autismul?

autismCuvantul”autism” provine din grecescul “auto” care semnifica” sine insusi”.Autismul este o tulburare severa de dezvoltare de natura neurobiologica ce afecteaza acele parti ale creierului care proceseaza limbajul si comunicarea sociala. Aceasta tulburare globala de dezvoltare poate fi observata inaintea varstei de 3 ani. Copii cu autism stabilesc rar contactul vizual(sau chiar deloc)cu obiecte si/sau persoane. Au o dificultate comuna de interactionare cu mediul inconjurator.Este afectata comunicarea verbala si cea non-verbala,precum si prelucrarea informatiilor primite de la organele de simt.

Aproximativ 75% dintre copiii cu autism au si alte dizabilitati mentale asociate.Autismul mai poate fi asociat cu alte probleme cum ar fi:epilepsie(25-30% dintre persoanele cu autism),hiperactivitate,dislexie,paralizie cerebrala,s.a. .Manualul de diagnostic si statistica a tulburarilor mentale(DSM-IV-TR)descrie cinci categorii de tulburari pervazive de dezvoltare:

Autismul infantil(tulburare autista,autismul clasic) descris de Leo Kanner,presupune prezenta deficitelor in cele trei domenii:

  •  socializare 
  • comunicare
  • flexibilitate comportamentala si cognitiva

Tulburarea Asperger:descrisa de Hans Asperger,grupeaza copii cu:~IQ peste 70

  • inadecvare sociala
  • inflexibilitate sociala 
  • inflexibilitate comportamentala  
  • interese restranse  
  • limbaj dezvoltat

Tulburarea pervaziva de dezvoltare fara alta specificatie(PDD-NOS sau autismul tipic):include copii cu simptomatologie mai putin severa care nu pot fi diagnosticati nici cu autism clasic,nici cu tulburare Asperger,cu un prognostic mai bun decat autismul clasic.

Tulburarea dezintegrativa a copilariei:caracterizata prin regres motor si psihic care apare dupa primii 2-3 ani de dezvoltare psihomotorie aparent normala.Este o tulburare severa,indusa prin deficit metabolic.Sindromul Rett: regres global sever progresiv care apare in special la fete,dupa o perioada de aproximativ 5-30 luni de dezvoltare aparent normala.

Ultimii ani au dus la aparitia unor noi concepte:

  • Intarziere mintala si comportament autistic
  •  ADHD predominant cu neatentie cu componente autistice

A fi parintele unui copil autist este o reala provocare si de asemenea o mare responsabilitate.In primul rand,parintii trebuie sa intrebe medicul psihiatru sau sa contacteze asociatiile care se ocupa de copiii cu autism pentru a invata tratamentul autismului si pentru a invata cum sa se descurce cu manifestarile copilului.Aceasta atitudine s-a dovedit a fi foarte utila in reducerea stresului membrilor familiei si de asemenea a imbunatatirii functionarii copilului. Intelegerea afectiunii si cunoasterea ei, a expectatiilor posibile, este o parte importanta in ajutarea copilului sa devina independent. Invatand despre autism, parintii pot fi, de asemenea, pregatiti pentru momentul in care copilul lor ajunge la maturitate. Unii adulti cu autism pot trai “pe picioarele lor”, pot munci si pot fi la fel de independenti ca celelalte persoane de varsta lor,in timp ce altii au nevoie de un insotitor permanent. Colaborarea,comunicarea stransa cu alte persoane implicate in educarea si ingrijirea copilului este deasemenea foarte utila. O masura foarte eficienta si bun tratament pentru copiii cu autism este o abordare in echipa si aplicarea unui program bine structurat,in mod constant.

Totodata,este foarte important ca parintii sa aiba grija de ei insisi,sa invete diverse modalitati de a face fata emotiilor,temerilor si ingrijorarilor care apar atunci cand se confrunta cu un copil autist.Provocarile de zi cu zi si cele pe termen lung la care inevitabil sunt supusi,cresc riscul parintilor si a celorlalti membrii ai familiei sa dezvolte depresie sau alte afectiuni legate de stres.Pe langa o implicare activa in viata copilului cu autism,este de preferat ca parintii sa aiba un hobby,sa iasa cu prietenii,sa-si gaseasca diferite modalitati de relaxare,pentru a face fata mai bine solicitarilor venite din partea copilului.Pe langa acestea,grupurile de terapie de suport pentru parinti si pentru alte rude apropiate sunt adesea foarte utile,persoanele care participa la aceste grupuri pot beneficia adeseori de experienta pe care altii o impartasesc.

Posibile cauze ale autismului

La nivel structural a fost sugerat ca creierul persoanelor cu autism este mai mare si ca exista anomalii la nivelul cortexului ,precum si ca ar exista anomalii structurale si celulare in hipocamp,amigdala si cerebel . La nivel functional s-au aratat anomalii ale EEG, insa fara sa fi fost descoperit un tipar al acestora specific pentru autism sau o mai slaba coordonare intre diferite regiuni ale creierului. La nivel chimic (din analiza sangelui si a urinei, intrucat nu se poate studia creierul in mod nemijlocit) s-au emis ipoteze privind disfunctionalitati la nivelul neurotransmitatorilor,nivel ridicat de opoizi, peptide si de serotonina.

Simptome si manifestari

Tulburari la nivelul interactiunilor sociale

Dificultatile pe care le au persoanele cu autism la nivelul interactiunilor sociale cu ceilalti reprezinta problema centrala a acestei tulburari (principalul simptom) si totodata principalul criteriu de diagnosticare. Studiile arata ca acest deficit este permanent si este intalnit indiferent de nivelul intelectual al persoanei.

Unele persoane cu autism pot fi foarte izolate social ,altele pot fi pasive in relatiile sociale sau foarte putin interesate de altii, altii pot fi foarte activ angajati in relatiile sociale,insa intr-un mod ciudat, unidirectional sau de o maniera intruziva, fara a tine seama de reactiile celorlalti. Toate aceste persoane insa au in comun o capacitate redusa de a empatiza,desi sunt capabili de a fi afectuosi,insa in felul lor.

Tulburari la nivelul comunicarii verbale si nonverbale

Problemele de comunicare se manifesta la persoanele cu autism atat in componenta verbala cat si cea nonverbala a comunicarii.Problemele de comunicare apar la varste foarte mici(prima copilarie). Copiii cu tulburari din spectrul autismului nu dezvolta in mod spontan acel comportament, tipic pentru copiii obisnuiti, de atentie comuna/ impartasita (joint attention,shared attention). Acest comportament presupune indicarea cu degetul catre un obiect(alternand privirea intre obiectul respectiv si adult) ,cu intentia de a-l obtine, de a spune,comenta ceva despre un obiect, un eveniment sau de a arata /da cuiva un obiect pentru a impartasi interesul pentru acel obiect.

Comportamentele de cerere (“requesting skills”), sunt prezente si la copiii cu autism,insa in scopuri instrumentale sau imperative, copilul considerandu-i pe ceilalti ca agenti ai actiunii. Astfel, el poate utiliza contactul vizual impreuna cu alte gesturi pentru a indica o jucarie care nu-i mai e la indemana sau care nu mai merge, a da un obiect unei alte persoane,pentru a capata ajutorul unei alte persoane in a obtine un obiect, intinzand mana spre obiectul dorit sau luand mana adultului si ducand-0 spre obiectul dorit.Persoanele care nu comunica verbal nu dezvolta in mod spontan alternative de comunicare.

Structurile gramaticale sunt adesea imature si includ folosirea repetitiva si stereotipa a limbajului (de exemplu, repetarea de cuvinte sau expresii indiferent de situatie;repetarea de versuri aliterate ori de reclame comerciale) ori un limbaj metaforic (un limbaj care poate fi inteles clar doar de catre cei familiarizati cu stilul de comunicare al individului).Deasemenea,acestia au probleme la nivelul formal al limbajului (fonetic, prozodic,sintagmatic,inaltimea vocii, debitul si ritmul vorbirii sau accentul pot fi anormale, de ex. voce monotona sau pitigaiata, vorbire “cantata”sau cu ascensiuni interogative la finele frazelor), dar si semantic si pragmatic.

Reactiile emotionale ale acestor copii cu probleme, atunci cand sunt abordate verbal si nonverbal de catre ceilalti, sunt de cele mai multe ori inadecvate si pot consta in: evitarea privirii, inabilitatea de a intelege expresiile faciale, gesturile, limbajul corporal al celorlalti,adica tot ceea ce presupune angajarea intr-o interactiune sociala reciproca si sustinerea acesteia.Indiferent de abilitatile verbale, persoanele cu autism au, in general, probleme in intelegerea comunicarii si dificultati serioase in intelegerea si impartasirea emotiilor celorlalti .

Ajutandu-va copiii cu autism sa invete sa comunice, indiferent de modalitatea de comunicare folosita, ii ajutati sa-si diminueze si comportamentele problema care apar cel mai adesea datorita dificultatii sau a incapacitatii lor de a-si comunica nevoile, dorintele intr-un mod adecvat.

Tulburari la nivelul imaginatiei

La copiii cu autism jocul imaginativ, jocul simbolic cu obiecte sau cu oameni nu se dezvolta in mod spontan ca la copiii obisnuiti. Jocul acestora este repetitiv, stereotip,luand forme mai simple sau mai

complexe.Lipsa imaginatiei duce si la tipare comportamentale rigide de tipul rezistentei la schimbare si a insistentei pe rutina zilnica, de exemplu insistenta in a urma exact acelasi drum spre anumite locuri, acelasi ritual inainte de culcare, repetarea unei fractiuni ciudate de miscare corporala.

Tulburari la nivelul comportamentelor

Copiii cu autism pot avea o gama larga de simptome comportamentale care includ hiperactivitatea,reducerea volumului atentiei, impulsivitatea, agresivitatea, comportamente autoagresive (ex.lovitul cu capul ori muscatul degetelor, al mainii sau al incheieturii mainii)si,in special la copiii mici, accesele de furie. Pot exista raspunsuri neobisnuite la stimuli senzoriali(ex., un prag ridicat la durere, hiperestezie la sunete sau la atingere, reactii exageratela lumina sau la mirosuri, fascinatie pentru anumiti stimuli). De asemenea, pot exista anomalii de comportament alimentar (ex., limitarea dietei la cateva alimente,consumarea de produse necomestibile) sau tulburari de somn (ex. desteptari repetate din somn in cursul noptii, cu leganare). Pot fi prezente anomalii ale dispozitiei sau afectului (ex.ras sau plans fara un motiv evident, absenta evidenta a reactiei emotionale). Poate exista o absenta a fricii ca raspuns la pericole reale si o teama excesiva de obiecte nevatamatoare.

Manifestarile clinice ale tulburarii la nivelul imaginatiei sunt foarte variate de la un individ la altul, dar pot varia si de la o etapa de dezvoltare la alta a aceluiasi individ. Unele manifestari pot fi mult mai accentuate la o varsta (de exemplu la varsta copilariei cea mai vizibila manifestare a afectarii imaginatiei este lipsa jocului de rol, desi unii copii pot copia acte de joc simbolic),dar acestea pot suferi modificari de natura si intensitate la o alta varsta(ex. la varsta adulta este mai vizibila incapacitatea de a intelege intentiile si emotiile celorlalti), conducand la un alt profil clinic al copilului, dar care ramane totusi in cadrul manifestarilor specifice sindromului autismului.Fii alaturi de el,intelege-l,ajuta-l,contribuind in acest fel la o mai buna integrare sociala,precum si la posibilitatea de a deveni un om independent in viitor!!

Interventia timpurie-dezvoltarea copilului tau!!!

Analiza comportamentala aplicata –ABA.Aceasta este o metoda care se bazeaza pe teoria comportamentala si care foloseste principiul recompensei de tip pozitiv si negativ, urmarind intarirea comportamentelor dorite(pozitive) si extinctia comportamentelor nedorite (negative). ABA este o metoda ce trebuie aplicata de o echipa de terapeuti , coordonati la randul lor de un supervizor care are formare specifica in aceasta metoda. Pentru a fi eficienta, se recomanda ca terapia sa se desfasoare timp de 30 – 40 de ore/saptamana, fiecare terapeut avand o sesiune de 2-3 ore pe zi, cu pauze in acest interval.

Tipul acesta de interventie va ajuta copilul dumneavoastra pe mai multe domenii.In primul rand se obtine cresterea frecventei comportamentelor dezirabile,prin recompensarea acestora.Deasemenea,in acest fel se mentin anumite comportamente absolute necesare in modelul social,pentru o integrare si functionare optima a copilului cu autism.Cu ajutorul terapiei ABA,copilul va generaliza si va fi capabil sa transfere comportamente dintr-un mediu in altul si dintr-o situatie in alta.Si nu in ultimul rand,odata cu aplicarea acestei metode,comportamentele stereotipe pe care le manifesta copilul dumneavoastra,se vor reduce,in acest fel diminuand si consecintele negative asupra invatarii si interactiunii sociale.

Tratamentul si Educarea Copiilor cu Autism si alte Tulburari de Comunicare Asemanatoare

Metoda TEACCH are ca principiu de baza structurarea invatarii ,bazat pe patru elemente,si anume organizarea spatiului fizic,structurile vizuale,programele individualizate si structurarea timpului,si structurarea sarcinilor.In ceea ce priveste organizarea mediului fizic,se refera la spatiul unde se desfasoara activitatie,fiind vizibil delimitat pentru fiecare activitate specifica in parte,in acest fel ajutandu-i pe copii sa-si aminteasca si sa identifice unde anume se desfasoara o anumita activitate.

Structurile vizuale ale spatiilor in care se desfasoara activitatile il ajuta pe copil sa isi concentreze atentia pe aspectele relevante ale sarcinii. Structurarea timpului se face cu ajutorul orarelor vizuale(care pot fi cu obiecte, poze, pictograme sau scrise). Aceste orare pot fi planificate pe durata unui an, a unei luni, saptamani sau zile – si au ca scop pregatirea copilului pentru anumite actiuni desfasurate pe parcursul unor intervale de timp, facand predictibila activitatea urmatoare – cand si ce anume are copilul de facut.Structurarea sarcinilor informeaza copilul despre ceea ce trebuie sa faca in timpul activitatii ce trebuie desfasurata in mod independent.

Aceasta metoda de inverventie va oferi copilului predictibilitate,ceea ce il va face mai cooperant si va creste totodata toleranta la frustrare.De asemenea va reduce problemele legate de organizare si timp,va stimula comunicarea,va dezvolta interactiunea sociala si va sprijini si creste gradul de independenta al copilului dumneavoastra.

 

IDEI FALSE DESPRE AUTISM

Fals: Autismul este o boala psihica sau mentala.
Fapt: Autismul este o tulburare de dezvoltare de natură neurobiologica.
Fals: Parintii sunt de vina pentru ca copilul lor are autism.
Fapt: Desi la această ora nu se cunoaste cauza specifica a autismului, cercetarile sugereaza drept cauze primare factori genetici si disfunctii biologice, neurologice la nivelul sistemului nevos central. Teoria emisa de psihiatrul Bettleheim, conform careia autismul este cauzat de mame reci, distante si care nu ofera copilului afectivitate s-a dovedit a fi total eronata. Din nefericire, unele familii continua sa se simta vinovate, sunt facute de unii profesionisti sa se simta vinovate pentru tulburarea copilului lor.
Fals: Copiii cu autism sunt retardati.
Fapt: Desi retardul mintal coexista frecvent cu autismul, nu toţi copiii cu autism au retard. Coeficentul de inteligenta al copiilor cu autism poate varia de la foarte scazut pana la foarte ridicat.
Fals: Copiii cu autism sunt copii obraznici care vor sa se poarte rau, sa manipuleze.
Fapt: Copiii cu autism pot avea uneori un comportament agitat sau agresiv. Exista mai multe motive pentru care anumiti copii se pot manifesta astfel: confuzie datorita dificultatilor de comunicare, dificultati de a “citi” semnele sociale si contextuale, supra-senzitivitate senzoriala, slaba toleranta la schimbare, nivel ridicat de anxietate, etc. Insa aceste comportamente nu sunt, in general, “alese” de copil. Ei încearca sa faca fata la cerintele mediului, care pot sa nu aiba nici un sens pentru ei.
Fals: Persoanele cu autism evita contactul vizual cu ceilalti.
Fapt: Persoanele cu autism pot evita contactul vizual sau pot privi catre cineva într-un mod atipic. Pot folosi, de exemplu, privirea periferica atunci cand vorbesc cu cineva. Anumite persoane cu autism pot sa nu fie capabile de a procesa mai multe informatii furnizate pe cale senzoriala venite în acelasi timp. De exemplu, poate sa nu fie capabila sa asculte pe cineva care vorbeste si sa priveasca in acelasi timp la persoana respectiva. Poate sa ii fie mai usor sa proceseze informatiile verbale daca priveste in alta parte.
Fals: Persoanele cu autism prefera sa fie izolate, singure si fara prieteni.
Fapt: Persoanele cu autism, ca toti ceilalti oameni, au nevoi si preferinte individuale referitoare la modul de a-si petrece timpul liber. Unii dintre ei prefera sa fie singuri in cea mai mare parte a timpului, altii cauta companie, insa le lipseste abilitatea de a interactiona cu usurinta cu cineva. Pentru unele persoane lipsa abilitatilor necesare de a avea relatii cu ceilalti oameni poate fi deosebit de fustranta si poate duce la depresii.
Fals: Autismul este un handicap atat de grav si fara scapare incat nu se pot face prea multe lucruri pentru aceste persoane.
Fapt: Autismul este o tulburare complexa, dar toate persoanele cu autism pot invata abilitati care sa le permita sa traiasca, sa munceasca si sa se distreze in cadrul comunitatii. Interventia timpurie, planificarea educationala adecvata si solida si funizarea de informatii corecte despre autism catre toti cei care sunt implicati in viata acestor persoane sunt estentiale pentru asigurarea unui viitor bun pentru ele. Printr-o educatie adecvata, prin cunoasterea nevoilor si preferintelor individuale, prin sprijin tintit si acces la toate oportunitatile comunitatii, pesoanele cu autism pot duce o viata satisfacatoare si productiva.